Sportvoorziening Bathmen
Projectnaam | Sportvoorziening Bathmen | ||
Portefeuillehouder | R. de Geest | ||
Rapportagedatum | 2e kwartaal 2024 | ||
Basisinformatie Project | |||
In februari 2020 heeft de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen (onderdeel van de Dorpsvisie Bathmen) een adviesrapport aangeboden aan de wethouder over de nieuwe sportvoorziening. De initiatiefgroep heeft hierin haar ambities verwoord, waaronder de ambitie om de sportvoorzieningen meer te combineren en beter te benutten. In de eerste kwartaalrapportage 2020 heeft de gemeente de vernieuwing van De Uutvlog aangemerkt als prioriteit en autonome ontwikkeling waarvoor middelen moeten worden vrijgemaakt. In de begroting was hiervoor aanvankelijk een bedrag van €6,2 miljoen opgenomen op basis van 1-op-1 vervanging van de huidige sporthal. In 2020-2021 is een quick scan en een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd in samenwerking met de initiatiefgroep uit Bathmen. Daaruit bleek dat 1-op-1 vervanging niet realistisch/ wenselijk is. Op basis van de scenario’s uit het haalbaarheidsonderzoek van M3V heeft het college gekozen voor scenario 2B (basishal met multifunctionele zaal) en dit als voorstel aan de raad aangeboden. Uit de financiële analyse bleek dat voor dit scenario €11,3 miljoen (incl. BTW) nodig was. Op 16 februari 2022 heeft de raad ingestemd met de uitwerking van scenario 2B en het reserveren van de hiervoor benodigde middelen. Dit bedrag is gereserveerd in de meerjarenbegroting 2022 – 2025. Na het raadsbesluit van 16 februari 2022 is gestart met deel 1 van de verkenningsfase: de definitiefase. Voor deze fase is opdracht gegeven aan Draaijer & Partners om met een Programma van Eisen te komen. Op 21 december 2022 heeft de raad een (voorlopig) besluit genomen over het Programma van Eisen (PvE) en om met het project over te gaan naar de ontwerpfase. Op basis van een nieuwe investeringsraming is het bedrag verhoogd naar €16,9 miljoen incl. btw. In de Voorjaarsnota zijn meerdere varianten opgenomen. De raad heeft ingestemd met variant 1, waarin een kostenbesparing van €1,7 miljoen incl. btw is voorgesteld. | |||
Besluitvorming | |||
Met het raadsbesluit van 21 december 2022 is het project overgegaan naar de ontwerpfase (verkenningsfase, deel 2). Het Programma van Eisen is in samenwerking met alle betrokken partijen tot stand gekomen, waaronder de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen en omwonenden. Bij het raadsbesluit heeft de raad een amendement aangenomen met de opdracht om varianten voor kostenbesparing mee te nemen in de ontwerpfase en om dit project, vanwege de forse kostenstijgingen en de risico’s, te laten vallen onder de Leidraad Grote Projecten. Op 12 juli 2023 is de Voorjaarsnota 2023 vastgesteld, waarmee de raad een definitief besluit heeft genomen over het Programma van Eisen en de variant (1) inclusief buitenkleedkamers en de kostenbesparing van €1,7 miljoen. De investeringsraming bij het PvE is verlaagd van €16,9 miljoen naar €15,2 miljoen (incl. btw). | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Het project gaat over van voorlopig ontwerp (VO) naar een definitief/ technisch ontwerp (DO/ TO). In Q2 2024 is het aannemersbedrijf Haafkes samen met installatiebedrijf Van Dorp geselecteerd volgens een zorgvuldig doorlopen Europese aanbestedingsprocedure. De aannemer is geselecteerd voor de DO/ TO fase. In een bouwteam werken RAU en Haafkes samen om te komen tot het DO/ TO. Dan wordt ook de definitieve prijs door de aannemer bepaald. De definitieve prijs is afhankelijk van marktwerking, bouwkosten of aanpassingen aan het gebouw of installaties (bijv. door netcongestie). Dan is dus het aanbestedingsresultaat voor de bouwfase bekend. In Q1 2025 wordt de Verkenningsfase (ontwerp- en voorbereidingsfase) afgerond en aan de raad een besluit gevraagd om met het project over te gaan naar de Realisatiefase. De raad is over de stand van zaken geïnformeerd via een raadsmededeling (2024-443). Tijdens een technische sessie op 19 juni 2024 heeft architectenbureau RAU een presentatie gegeven van het voorlopig ontwerp en is een nadere toelichting gegeven op de voortgang en risico’s. In Q3 2023 is het architectenbureau RAU gestart met het schetsontwerp. Op 30 januari 2024 heeft RAU het schetsontwerp gepresenteerd aan de bewoners van Bathmen en op 20 juni is het voorlopig ontwerp gepresenteerd. Via brieven en mails, de Bathmense krant en de gemeentelijke website zijn bewoners uitgenodigd. Het voorlopig ontwerp is onder begeleiding van vertegenwoordigers van de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen, Gemeente en Sportbedrijf tot stand gekomen. Het voorlopig ontwerp is aangepast om te komen tot een ontwerp dat past binnen de investeringsraming. Besparingen zijn doorgevoerd door o.a. optimalisatie m2 kleedkamers, verfijning installatiekosten en sloopkosten. In het voorportaal van de Voorjaarsnota 2024 is de terreininrichting en de tijdelijke voorziening voor de buitenkleedkamers opgenomen. Omdat de locatiekeuze nog niet bekend was bij het vaststellen van het PvE, was het nog niet mogelijk om hiervoor een kostenraming op te stellen en krediet aan te vragen. De terreininrichting is gebaseerd op een kostenraming van een gespecialiseerd ingenieursbureau, waarbij de herplant van de bomenkap, de toegangspaden, de (fiets)parkeeropgave en de aanleg van de wadi zijn meegenomen. De dekking voor de kosten van de tijdelijke kleedkamers zal binnen het beschikbaar gestelde investeringskrediet moeten worden gevonden. Op 29 februari 2024 heeft de voorzitter van de Bomenstichting het sportpark bezocht. De Gemeente heeft een toelichting gegeven op het ontwerp, de locatiekeuze en de gevolgen voor de kap. Ook het plan voor landschapsinrichting, compensatie en herplant van streekeigen bomen is toegelicht. Uitgangspunt van het voorlopig ontwerp blijft het vastgestelde Programma van Eisen, de taakstelling en de integratie van de voetbalkantine en buitenkleedkamers van ABS in de nieuwe sporthal. Op 5 oktober 2023 is een samenwerkingsovereenkomst ondertekend tussen gemeente en ABS. | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
Vraagt continue aandacht vanwege fluctuerende bouwkosten, netcongestie, extra eisen voor externe veiligheid en de Omgevingswet en andere risico’s (zie onder risico's). | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Vraagt continue aandacht vanwege fluctuerende bouwkosten en netcongestie. Daarom wordt per fase de investeringsraming geactualiseerd. De kosten voor het project blijven tot nu toe binnen de beschikbaar gestelde middelen:
Er zijn meerdere locaties onderzocht en de gekozen locatie voldoet het beste aan een optimale integratie van binnen- en buitensport op een centrale plek van het sportpark. Voor terreininrichting hebben we onvoldoende middelen opgenomen in de investeringsraming, omdat de locatie bij de start nog niet bekend was. We maken extra kosten voor de tijdelijke buitenkleedkamers als gevolg van de locatiekeuze en het overdagen van de gebouwen (voetbalkantine en kleedkamers) door ABS. | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
In de meerjarenraming staat nu nog €11,5 miljoen als investering in 2024 en €3,1 miljoen in 2025 begroot. Dit moet (deels) verschoven worden naar 2025 en Q1 2026. | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
Met het vaststellen van de Voorjaarsnota 2023 heeft de raad ingestemd met variant 1 waarin een kostenbesparing van €1,7 miljoen incl. btw is opgenomen op basis van een actuele investeringsraming. Op basis van de huidige marktsituatie, de resultaten van de aanbesteding en bezuinigingen (o.a. in optimalisatie m2 kleedkamers, verfijning installatiekosten en sloopkosten) kan deze besparing worden gerealiseerd. Conform raadsbesluit is hierin ook het bedrag van €287.000 excl. btw opgenomen dat door ABS wordt gecompenseerd (financieel of in natura in de vorm van zelfwerkzaamheid). Vanwege de sloop van de buitenkleedkamers zal in de sloop- en bouwfase een tijdelijke voorziening door de Gemeente moeten worden getroffen. | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
n het raadsvoorstel 2022 en 2023 zijn de consequenties voor de gebruikersexploitatie buiten beschouwing gelaten. Na de DO/ TO fase zijn de exploitatiekosten bekend en kunnen afspraken met ABS worden gemaakt over huur van de kantine en kleedkamers. Exploitatiekosten zijn ook afhankelijk van de keuze van installaties die nog moeten worden gemaakt i.v.m. netcongestie. De afspraken met ABS over de overdracht en de integratie van de kantine en buitenkleedkamers in de sporthal zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Vraagt continue aandacht vanwege de fluctuerende bouwkosten en omgevingsrisico’s. Het gehele project kent meerdere risico’s. Risico’s zijn bijv. stijgende bouwkosten, suboptimale keuzes als gevolg van kostenbesparingen, bezwaren van bewoners, meerkosten en/ of bezwaren bij herinrichting van het terrein of de bomenkap. De projectrisico’s worden door het projectteam gemonitord en de risicobeheersmaatregelen worden waar nodig bijgesteld. Een belangrijk risico is dat netcongestie kan leiden tot vertraging en hogere kosten. Enexis heeft aangegeven dat we ook op de langere termijn de benodigde elektriciteitscapaciteit niet kunnen krijgen. Daarom zal het college een besluit nemen over een alternatief scenario om aan de capaciteitsvraag te kunnen voldoen. Een ander risico is dat de aanwezigheid van een hoge druk gasleiding zal leiden tot aanpassingen aan het gebouw vanwege de eisen die de Omgevingswet stelt aan de onderbouwing/ maatregelen in het omgevingsplan. Er is advies ingewonnen in verband met het ontbreken van eensluidende jurisprudentie. Een sporthal valt onder de categorie beperkt kwetsbaar, maar bewegingsonderwijs valt onder zeer kwetsbaar (categorie basisonderwijs) waarvoor extra veiligheidsmaatregelen/ voorschriften aan het gebouw moeten worden uitgevoerd. Het alternatief als gevolg van de netcongestie en de extra veiligheidsmaatregelen brengen extra kosten aan het gebouw en installaties met zich mee. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | |||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
De planning wordt per fase geactualiseerd. In Q2 is de planning bijgesteld op basis van het voorlopig ontwerp en gaat uit van oplevering van de nieuwe sporthal in Q1 2026. Dit is het gevolg van netcongestie en een langere omgevingsplanprocedure. Daarnaast hebben we langer gedaan over het voorlopig ontwerp en het passend maken binnen het vastgestelde budget. In de planning is nog geen rekening gehouden met beroep en bezwaar op het ontwerp omgevingsplan. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
In elke fase vindt samenwerking plaats met de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen. Daarnaast worden andere gebruikers (scholen) en bewoners uitgenodigd voor workshops of informatiebijeenkomsten. De architect legt het (schets/ voorlopig) ontwerp voor aan een projectgroep met een vertegenwoordiging van gemeente, initiatiefgroep en Sportbedrijf Deventer. Op 30 januari is het schetsontwerp gepresenteerd aan de bewoners van Bathmen en op 20 juni was de presentatie van het voorlopig ontwerp. Voor de sportinrichting zijn bijeenkomsten georganiseerd met alle gebruikers van de nieuwe sporthal. Het bedrijf voor de sportinrichting is volgens een gezamenlijke aanbestedingsprocedure met het project Marke Zuid geselecteerd. In Q2 2024 heeft RAU een presentatie gegeven aan stichting Fooruit en de Planadviesraad. Zij hebben positief gereageerd op het voorlopig ontwerp en hun wensen/ adviezen kenbaar gemaakt. In Q1 2024 heeft de Bomenstichting op het sportpark een toelichting gekregen op de landschappelijke herinrichting, de voorgenomen bomenkap en compensatie/ herplant (zie boven). | |||
Overige informatie | |||
Dit project hangt nauw samen met 4 andere gemeentelijke trajecten, namelijk:
|