Op november 2023 heeft de raad de programmabegroting 2024 vastgesteld. In de eerste kwartaalrapportage 2024 is het begrotingssaldo positief bijgesteld. Na vaststelling van de eerste kwartaalrapportage bedroeg het saldo €7.7820.000 voordelig, mede door het positieve jaarrekeningresultaat 2023. Dit bedrag is gestort in de generieke weerstandsreserve. Bij de voorjaarsnota 2024 is dit met €954.000 nadelig bijgesteld, door de aanpassing van het rekeningresultaat. Het financiële startpunt van deze tweede kwartaalrapportage is daarom €954.000 nadelig.
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Uitkomst begroting na 1e kwartaalrapportage 2024 | 7.782 | -2.940 | -3.725 | -742 | -1.564 |
Storting saldo in generieke weerstandsreserve | -7.782 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Effect VJN 2024 | -954 | -5.152 | -4.536 | -4.356 | -3.172 |
Saldo | -954 | -8.092 | -8.261 | -5.098 | -4.736 |
Na de eerste kwartaalrapportage 2024 en de Voorjaarsnota 2024 is de uitkomst van de begroting niet gewijzigd op basis van raadsbesluiten.
Op basis van de informatie die is aangeleverd voor de tweede kwartaalrapportage moet de uitkomst van de begroting 2024-2028 worden aangepast.
De onderwerpen die een beroep doen op de algemene middelen zijn als volgt in te delen:
- autonome ontwikkelingen die conform de regels direct worden verrekend met algemene middelen;
- eenmalige en structurele knelpunten bestaand beleid die niet kunnen worden opgevangen binnen het programma.
Er zijn door de programma’s diverse ontwikkelingen gemeld. Verhogingen en verlagingen in baten en lasten binnen het bestaande beleid, die veroorzaakt worden door (onvoorzienbare en onvermijdbare) externe factoren en waarvan uitstel extra kosten met zich zal meebrengen of op andere wijze zal leiden tot onoverkomelijke problemen. In de budgetregels is dit nader toegelicht. Deze autonome ontwikkelingen worden verrekend met de algemene middelen. In een aantal gevallen is de ontwikkeling een knelpunt bestaand beleid.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | ||||||||
Nr. | Programma | Structureel/ | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Voorziening wethouderpensioenen | Burger en bestuur | Incidenteel | -525 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Raadsinformatiesysteem | Burger en bestuur | Structureel | -50 | -50 | -50 | -50 | -50 |
3 | Vroegsignalering en preventie | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Structureel | 0 | 0 | 207 | 207 | 207 |
4 | BTW mengpercentages re-integratie | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Structureel | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 |
5 | Compensatie en ondersteuning energiekosten | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Incidenteel | 2.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | SPUK Stimulering Sport: Sporthal de Marke Zuid | Meedoen | Structureel | 0 | 0 | -29 | -29 | -29 |
7 | SPUK Stimulering sport: Sportvoorziening Bathmen | Meedoen | Structureel | 0 | 0 | -14 | -14 | -14 |
8 | Plus OV | Meedoen | Incidenteel | 163 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | Meicirculaire 2024 gemeentefonds | Algemene middelen | Incidenteel | 849 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 | Vrijval stelpost lonen / prijzen | Algemene middelen | Incidenteel | 1.715 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11 | Vrijval overlopende uitgaven | Algemene middelen | Incidenteel | 648 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12 | Precario | Algemene middelen | Incidenteel | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13 | Aanpassing OZB niet-woningen | Algemene middelen | Incidenteel | 67 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 5.697 | 130 | 294 | 294 | 294 |
Structurele mutaties worden jaarlijks in de begroting en meerjarenraming opgenomen. Onder incidenteel verstaan we de baten en lasten die zich eenmalig voordoen. Zie voor een toelichting op bovenstaande onderwerpen de desbetreffende programma's.
Tegenvallers (zowel niet-beïnvloedbare als beïnvloedbare) in de uitvoering van bestaand beleid moeten binnen het programma worden opgevangen. Dat wil zeggen, dat programma's de verantwoordelijkheid hebben primair te zoeken naar oplossingen binnen hun programma als zich tegenvallers voor (gaan) doen.
Als deze bijsturing binnen het programma voor het lopende begrotingsjaar leidt tot ongewenste aantasting van bestaande prestaties, dan vindt eenmalig dekking plaats uit de algemene middelen. Ook kan het in sommige gevallen zo zijn dat aanpassing van de bestaande prestatie in het lopende jaar wegens contractuele verplichtingen met derden niet mogelijk is.
De structurele oplossing moet binnen het programma worden aangedragen met een heroverwegingsvoorstel. Deze heroverwegingen zijn voorzien van een * in de tabel. Bij de Perspectiefnota of de Begroting vindt integrale afweging en besluitvorming plaats over de wijze waarop het aangedragen financiële knelpunt structureel wordt opgelost:
- Voor een heroverwegingsvoorstel binnen het programma;
- Dekking vanuit algemene middelen.
Bij de keuze voor optie 2. Dekking algemene middelen zijn er twee denkbare opties voor invulling:
- het inzetten van vrij beschikbare financiële ruimte en
- creëren financiële ruimte door een gemeente brede financiële heroverwegingsronde binnen alle programma’s van de begroting
Financiële tegen – en meevallers in de uitvoering van het bestaande beleid kunnen leiden tot bijstellingen van de begroting. Voor onderstaande knelpunten wordt er een uitzondering gemaakt en vindt dekking plaats binnen de algemene middelen, omdat er binnen de programma's geen ruimte is om deze knelpunten zelf op te lossen in 2024.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | ||||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | Structureel | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kabinetszaken | Burger en bestuur | structureel | -50 | -50 | -50 | -50 | |
2 | MijnDeventer.nl | Burger en bestuur | incidenteel / structureel | 40 | 135 | 135 | ||
3 | Intentieovk asfaltcentrale | Herstructurering en vastgoed | incidenteel | -25 | ||||
4 | DVO Circulus* | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | incidenteel | -124 | ||||
5 | Gegevensfundament datagedreven werken | Bedrijfsvoering | incidenteel | 250 | ||||
Saldo | 91 | 0 | -50 | 85 | 85 |
Op basis van het voorgaande, bedraagt de uitkomst van de begroting 2024-2028
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | ||||||
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
1 | Uitkomst begroting na 1e kwartaalrapportage 2024 | 0 | -2.940 | -3.725 | -742 | -1.564 |
---|---|---|---|---|---|---|
2 | Effect voorjaarsnota 2024 | -954 | -5.152 | -4.536 | -4.356 | -3.172 |
3 | Autonome ontwikkelingen | 5.697 | 130 | 294 | 294 | 294 |
4 | Knelpunten bestaand beleid | 91 | -50 | 85 | 85 | |
Saldo uitkomst begroting 2024 | 4.834 | -7.962 | -8.017 | -4.719 | -4.357 |
De voordelige uitkomst van de 2e kwartaalrapportage is €4.834.000. Voorgesteld wordt om dit te storten in de generieke weerstandsreserve.
Onvoorzien
De raming van de post Onvoorzien in de begroting 2024 bedraagt €270.000. Deze post is op dit moment nog niet aangewend.
(bedragen x €1) | |
---|---|
Verloop Onvoorzien | Bedrag |
Saldo Onvoorzien na 1e kwartaalrapportage 2024 | 270.000 |
Aanwending | 0 |
Saldo Onvoorzien na 2e kwartaalrapportage 2024 | 270.000 |
Overige
Renteresultaat
Het renteresultaat wordt bepaald door een aantal factoren waaronder de actuele rentelasten en -baten, en de balanswaarden eigen vermogen en activa (waaronder voorraden grond) op 1 januari 2024. De betaalde rente op de langlopende leningen is lager dan begroot omdat geen nieuwe lening is aangetrokken. De rentebaten zijn hoger door het hogere banktegoeden. Deze ontwikkeling leidt tot een lagere omslagrente, waarmee de voordelen worden doorgegeven aan de programma's. Het verwachte renteresultaat dat daarna resteert daalt van €124.000 naar €105.000, een verschil van €19.000 (nadeel).
Lopende kredieten
In de kwartaalrapportages wordt ook per programma gerapporteerd over de lopende investeringen.
Grote projecten
In de leidraad Grote projecten is afgesproken dat via de reguliere kwartaalrapportages de rapportage plaats vindt over de grote projecten.
Projectnaam | Planning | Financiën | Risico's | Fase | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A1 Bedrijvenpark Deventer | Op koers | Op koers | Op koers | Realisatiefase | ||||
De Marke Zuid | Behoeft aandacht | Op koers | Op koers | Verkenningsfase | ||||
Podiumkunsten onder één dak | Behoeft aandacht | Op koers | Op koers | Verkenningsfase | ||||
Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | Op koers | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Realisatiefase | ||||
Sportvoorziening Bathmen | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Verkenningsfase |