Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen.
Dit gebeurt onder andere door beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Daartoe behoren het opstellen van planologisch kaders met een goede ruimtelijke onderbouwing, voor initiatieven uit de samenleving (een bestemmingsplan of een omgevingsvergunning).
In 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deventer heeft inmiddels een mooie voorsprong op andere gemeenten doordat wij al een Omgevingsvisie hebben en een Bestemmingsplan met Verbrede Reikwijdte, het bestemmingsplan Deventer, Stad en Dorpen. Dat laatste gecombineerd met een verordening voor de gehele fysieke leefomgeving. De Omgevingswet gaat grote veranderingen teweegbrengen. We zetten ondanks de uitgestelde wet al flinke stappen om in 2024 overeenkomstig de wet te werken. Voor een flink deel werken we al Omgevingswetproof. De samenleving is daarbij zoveel als mogelijk aan zet. Wij geven vooral de hoofdlijnen, insprirerende ambities, en een set spelregels mee, overeenkomstig onze Omgevingsvisie. De belangen van omwonenden en andere belanghebbende worden in een zorgvuldig participatietraject geborgd. De overheid is daarbij steeds meer de verbinder en bewaker van de spelregels, en dus vooral regisseur, in plaats van zelf de realisator. De gemeente blijft echter wel degene die uiteindelijk beslist op een initiatief, vanuit haar publieke rol en verantwoordelijkheid.
Verder leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen. Wij dragen bij aan goede afspraken met o.a. de corporaties over de volkshuisvesting. We zijn actief richting onze partners om de grote woningbouwopgave te helpen realiseren. Deventer heeft grote ambities uitgesproken om een bijdrage te leveren aan het oplossen van de ‘woningnood’. We onderzoeken hoe en onder welke voorwaarden we tot 2035 11.000 woningen aan de huidige voorraad toe kunnen voegen. We bewaken daarbij de kwaliteit van het landelijk gebied dat zich geconfronteerd ziet met een grote druk op de ruimte, vanwege de vraag naar nieuwe woningen, maar ook door ruimtevragen vanuit de sector zelf, vanuit energie (wind, zon), natuur, water, recreatie etc.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Kwaliteit stad en land
We ontwikkelen en versterken de bestaande, specifieke (ruimtelijke) kwaliteiten van stad en land, en werken daarbij integraal aan de grote ruimtelijke opgaven van de gemeente Deventer, zoals onder andere verankerd in de Omgevingsvisie 2019.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Door tekort aan beleidscapaciteit wordt het laten vaststellen van het PPLG in 2024 kritisch.Historie
Doelstelling - Bereikbaar, leefbaar en verkeersveilig Deventer
We verbeteren de bereikbaarheid van Deventer. We herijken onze hoofdwegenstructuur op actualiteit en pakken de knelpunten aan in het licht van een duurzamere samenleving. Tegelijkertijd maken we een mobiliteitsplan voor de binnenstad en periferie. Bij beide trajecten zijn belangengroepen en bevolking nauw betrokken. We blijven inzetten op een autoluwe binnenstad en faciliteren daartoe het parkeren aan de randen van de (binnen)stad.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - Evenwichtige Woningvoorraad
We zorgen in samenspraak met onze partners voor een evenwichtige woningvoorraad die aansluit op de behoefte in Deventer, zowel naar aantal als naar aard. We zetten daarbij in op een versnelling van de productie, vanwege de grote vraag naar goede woningen. We passen daarbij de principes uit de Omgevingsvisie en de (geactualiseerde) Woonvisie toe. We streven naar evenwichtige wijken en buurten, en benutten bestaande kwaliteiten.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Wet goed Verhuurderschap | 8.1 Ruimtelijke ordening | Herschikking | |
Bij het programma Openbare orde en veiligheid is een geoormerkt bedrag van €100.000 opgenomen voor de uitvoering van de Wet goed verhuurderschap. De uitvoering van deze wet ligt niet bij OOV/ T&H, maar wordt opgepakt door het programma Ruimtelijke ontwikkeling. Hiervoor is inmiddels een meldpunt (minimale vereiste onder de wet) ingericht. Vanuit Wonen zou er nog een bredere strategie (ambitie versus uitvoering) uitgewerkt worden. Daarnaast zal er samenhang zijn met de Wet betaalbare huur en de gebiedsgerichte opkoopbescherming (zelfbewoningsplicht). Het toezicht en de handhaving van de zelfbewoningsplicht is gepositioneerd binnen het team Publiekscontacten/adresonderzoeker. In die zin is het logisch dit budget over te hevelen naar het programma Ruimtelijke ontwikkeling. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Verstedelijkingsstrategie | 8.1 Ruimtelijke ordening | Budgetoverheveling | |
Vanuit de Voorjaarsnota 2024 is voor de verstedelijkingsstrategie €125.000 beschikbaar gesteld voor 2025 en 2026. De intensivering vanuit de samenwerking met de Stedendriehoek vraagt om al in 2024 van start te gaan. Voorgesteld wordt hiervan afgerond €50.000 naar voren te halen als dekking voor invulling van de verstedelijkingsstrategie in Stedendriehoek verband. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Financiële aanpassingen
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 7.885 | 9.557 | 17.442 | 1.182 | 18.625 |
Baten | 5.369 | 6.061 | 11.430 | 0 | 11.430 |
Saldo | -2.516 | -3.496 | -6.012 | -1.182 | -7.195 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Wet goed Verhuurderschap | Lasten | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Verstedelijkingsstrategie | Lasten | 50 | -50 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 1.032 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 1.182 | -50 | 0 | 0 | 0 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -1.182 | 50 | 0 | 0 | 0 |
---|
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 0 | 12 | 12 | 0 | 12 |
Putting | 18 | 2.995 | 3.013 | 330 | 3.343 |
Saldo | 18 | 2.984 | 3.001 | 330 | 3.331 |
Standenregister
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Ruimtelijke ontwikkeling | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 7.885 | 5.369 | -2.516 | |
3e kwartaalrapportage 2023 | 1.700 | 1.000 | -700 | ||
4e tranche woonwagenstandplaatsen | -27 | 0 | 27 | ||
4e kwartaalrapportage 2023 | 5.214 | 2.474 | -2.740 | ||
1e kwartaalrapportage 2024 | 83 | 0 | -83 | ||
Addendum anterieure overeenkomst Kop Handelskade | 2.588 | 2.588 | |||
Totaal programma | 17.443 | 11.431 | -6.012 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 0 | 18 | 18 | |
3e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 325 | 325 | ||
4e kwartaalrapportage 2023 | 12 | 2.670 | 2.658 | ||
Totaal programma | 12 | 3.013 | 3.001 |