Bedrijventerrein A1
Projectnaam | A1 Bedrijvenpark Deventer | ||
Portefeuillehouder | J. van Essen | ||
Rapportagedatum | 8 juli 2024 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van het bedrijventerrein A1 Bedrijvenpark Deventer. Het totale projectgebied is ongeveer 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar is voor de vestiging van bedrijven om daarmee een belangrijke impuls te geven aan de economische groei en de werkgelegenheid in Deventer. Zie in de bijlage de situatieschets met kavelindeling voor het westelijk deel. | |||
Besluitvorming | |||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Uitgifte westelijk deel stand van zaken Uitgifte Oostelijk deel Bouwrijp, en woonrijpmaken Netcongestie Aansluiting N348 | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | |||
Financiën | Op koers | ||
A1 Bedrijvenpark is een verlieslatende grondexploitatie. De verliesvoorziening voor A1 Bedrijvenpark is met de vaststelling van de jaarrekening 2023 verlaagd naar € 19,5 miljoen. In het Meerjaren Perspectief Grondzaken is bij de jaarrekening een nadere toelichting op dit resultaat gegeven. Jaarlijks wordt de rekenrente voor de grondexploitaties geactualiseerd op basis van de meest recente leningenportefeuille. Deze actualisatie heeft geleid tot aanzienlijke verlaging van de rekenrente wat een positief effect heeft op het resultaat van de grondexploitatie van het Bedrijvenpark A1. Daar tegenover is er een voorlopige inschatting gemaakt van de benodigde bijstelling van het budget van de plankosten voor de resterende looptijd van de grondexploitatie. Bij de jaarrekening was al aangekondigd dat een bijstelling noodzakelijk is. Deze bijstelling drukt het positieve effect van de lagere rekenrente. Daarnaast is de verwachting dat kavel 5 niet dit jaar geleverd gaat worden en doorschuift in de tijd. Tot slot is het positieve effect van de aanstaande verkoop van de woning aan de Dortherweg (verkoop prijs is hoger dan de raming) in de grondexploitatie verwerkt. Door bovengenoemde ontwikkelingen is het resultaat is ten opzichte van het vorig jaar verbeterd van circa € 19,5 mln. naar circa € 19,0 mln. Per saldo dus een verbetering van € 0,5 mln. op contante waarde per 1-1-2024. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
In de risicoreservering is rekening gehouden met conjunctuurgevoeligheid. Dit is opgenomen door rekening te houden met de mogelijkheid dat opbrengsten kunnen dalen of dat vertraging optreedt in tempo van de uitgifte op de midden-lange termijn. Verder is een risicoreservering opgenomen vanwege mogelijke vertraging door de netcongestie. Dit is het meest omvangrijke risico voor het Bedrijvenpark A1. De totale risicoreservering komt bij de jaarrekening op € 2,6 miljoen. Aan het begin van het jaar was het risico van de netcongestie geraamd op een impact van € 4,5 miljoen (op basis van 3 jaar vertraging). Daarbij is de kanttekening geplaatst dat het op dit moment erg lastig is om alle gevolgen te overzien welke financiële impact een netcongestie op de kaveluitgifte kan hebben. We merken echter steeds meer dat de fasering van de kavels onder druk komt te staan. Een belangrijke oorzaak hiervan is de netcongestie. Mogelijk worden kavels daardoor later verkocht dan nu is voorzien en is vastgelegd in de grondexploitatie. Naast renteverlies betekent dat bijvoorbeeld ook extra plan- en beheerskosten omdat de looptijd van het project in dat geval toeneemt. De lagere rekenrente heeft echter een positief effect op de omvang van dit risico. De impact van een vertraging neemt door de lagere rekenrente namelijk aanzienlijk af. De omvang van het risico van de netcongestie is daarom bijgesteld naar een bedrag van € 3,0 mln. Gebleken is dat de netcongestie en het onderzoek naar de SEH de nodige tijd en investeringen vergt. Daarnaast is de huidige verkoopmethodiek arbeidsintensief en vraagt samen met de netcongestie de nodige juridische inzet om dit in goede banen te leiden. Verder is het risico op vertraging aanwezig waarmee de druk op de plankosten toeneemt. Bij deze zomeractualisatie is een eerste inschatting gemaakt van de bijstelling maar bij de jaarrekening zal deze inschatting nog nader uitgewerkt moeten worden. Voor een betrouwbare inschatting is namelijk meer duidelijkheid nodig over eventuele oplossingen voor de netcongestie zoals de Smart Energy Hub. Daarom is er bij de risico’s nog steeds een post voor hogere plankosten opgenomen. De overige risico’s zijn geactualiseerd naar de laatste inzichten met kleine bijstellingen als gevolg. Het totale risico bedrag (naar kans van optreden) neemt af van € 3,3 mln. naar € 2,6 mln. Voornamelijk als gevolg van de lagere rekenrente. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
zie boven | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Planning op hoofdlijnen: | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
In de afgelopen periode zijn hier geen verdere ontwikkelingen geweest. | |||
Overige informatie |