In dit programma gaat het om de relatie van de gemeente met de inwoner en de manier waarop Deventer bestuurd wordt.
Het gemeentebestuur wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De raad is de vertegenwoordiging van de inwoners van Deventer. Ze bestaat uit 37 raadsleden en geeft richting aan het beleid en controleert de uitvoering daarvan. Het dagelijks bestuur van de gemeente is belegd bij het college van B&W. Binnen de door de raad gestelde kaders geeft het college uitvoering aan het beleid.
De gemeente heeft vele taken. De rol die ze aanneemt loopt uiteen van reguleren (vergunningen verlenen en handhaven), uitvoeren, regisseren in netwerkverbanden, stimuleren of faciliteren (subsidies) tot loslaten, wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. We nodigen inwoners en organisaties actief uit om mee te denken en initiatief te nemen.
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We bieden advies als er meer ondersteuning nodig is. We werken aan passende regels: we kijken welke regels belemmerend werken, onnodige regelgeving wordt losgelaten. De komende jaren willen we voor inwoners en ondernemers de regie op de eigen gegevens verbeteren.
Inwoners en ondernemers kiezen zelf het contactkanaal met de gemeente. Veel dienstverlening is digitaal beschikbaar, maar sommige vragen lenen zich niet voor digitale afhandeling. Bovendien heeft een deel van onze inwoners moeite met digitale dienstverlening. Daarom zijn alle contactkanalen (balie, telefoon, email, social media, whatsapp en digitaal) van groot belang, houden we deze kanalen maximaal open en kiest de inwoner zélf zijn contactkanaal: de omnichannel strategie. Dit is niet alleen klantvriendelijk, het is tevens (kosten)efficiënt, omdat het herstelkosten in de vorm van informatieloops, onnodig contact, klachten en bezwaar helpt voorkomen.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We werken aan partnerschappen en subsidieverwerving
We willen Deventer zodanig positioneren in (boven) regionale samenwerkingen dat dit ten goede komt aan de ambities en opgaven waar Deventer voor staat én Deventer (nog) beter te positioneren op nationale en internationale schaal. Gelijktijdig met het versterken van deze samenwerkingen zetten we in om succesvolle aanvragen te doen voor subsidies.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
De provincies krijgen een steeds belangrijkere rol in de uitvoering van landelijke opgaven. Het versterken van de relatie met de provincie, zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau, is daarom essentieel. Door het netwerk binnen G40 en VNG te versterken en gebruik te maken van de kennis die daar aanwezig is, kunnen we invloed uitoefenen op landelijk beleid en snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen.Historie
Historie
Doelstelling - We streven naar een (meer) participerende samenleving
Participatie en een modern samenspel tussen overheid en samenleving versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde. We willen de kennis en ervaring van inwoners en ondernemers goed benutten.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We leveren gastvrije dienstverlening die voldoet aan de landelijke BurgerServiceCode
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We hanteren hiervoor de kwaliteitsnormen uit de landelijke BurgerServiceCode.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
AV middelen Raad | 0.1 Bestuur | Overige afwijking | |
In de Voorjaarsnota 2023 is aangegeven dat de AV-middelen voor de raad functioneel en economisch zijn afgeschreven. Er is een opdracht gegeven aan een extern bureau om onderzoek uit te voeren naar de benodigde aanpassingen voor audiovisuele middelen en een flexibele inzet van meubilair. In afwachting van de uitkomst is rekening gehouden met een verwachte investering van circa €500.000 en zijn voor 6 jaar kapitaallasten ad €80.000 in de begroting gereserveerd. Het onderzoek is afgerond en de investering vindt in 2024 plaats. Op basis van actuele offertes nemen wij nu een investeringskrediet op in de begroting van €450.000. Het bedrag is daarmee conform de inschatting in de Voorjaarsnota. De dekking van de kapitaallasten is reeds beschikbaar. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Raadsinformatiesysteem | 0.1 Bestuur | Autonome afwijking | |
De kosten voor het raadsinformatiesysteem nemen toe omdat er tegenwoordig iedere week vergaderd wordt en er in twee zalen een videostream is. Het budget is hiervoor niet meer toereikend. Hier is een specifieke budgetregel van toepassing. Financiële voor- en nadelen van de programmaonderdelen Raad, Raadscommissies en College (inclusief representatie) worden verrekend met de algemene middelen. Er is structureel €50.000 meer nodig. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Wethouderspensioenen | 0.1 Bestuur | Autonome afwijking | |
Door daling van de rente is het saldo in de voorziening voor wethouderspensioenen te laag. Er is €525.000 extra dotatie nodig om de meerjarige pensioenverplichtingen te kunnen dekken. Verhogingen en verlagingen in baten en lasten die veroorzaakt worden door onvermijdbare en externe factoren worden gezien als een autonome ontwikkeling. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Mijn Deventer.nl | 0.2 Burgerzaken | Knelpunt bestaand beleid | |
Voor het project Mijn Deventer.nl is een structureel budget beschikbaar van €185.000. Doel van het project is het realiseren van één digitale omgeving/portaal bij de gemeente voor inwoners en ondernemers. De realisatie hangt samen met het project vervanging e-Suite, kosten worden daarom later gemaakt dan gepland. In de begrotingsvoorstellen 2025-2028 zullen we aangeven welk deel van het budget ook structureel kan worden bespaard. Voor 2024 kan er €40.000 vrijvallen. Structureel kan er vanaf 2027 €135.000 vrijvallen, deze wordt meegenomen bij opstelling van de begroting. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Kabinetszaken | 0.1 Bestuur | Knelpunt bestaand beleid | |
In de Voorjaarsnota is voor 2025 eenmalig het budget kabinetszaken verhoogd met €50.000 in verband met de gestegen kosten voor representatieve bijeenkomsten. Dezelfde hogere kosten doen zich ook in 2024 voor. Hiervoor is binnen het programma geen dekking. Bijsturing binnen het programma voor het lopende en komende begrotingsjaar leidt tot een ongewenste aantasting van de bestaande prestatie, daarom vindt dekking uit de algemene middelen plaats. Voor 2025 is de dekking al geregeld bij de Voorjaarsnota 2024. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Paspoortpiek | 0.2 Burgerzaken | Overige afwijking | |
Voor de paspoortenpiek is in de begroting gerekend op een forse toename van aanvragen voor paspoorten en identiteitsbewijzen. De capaciteit bij het team burgerzaken is daar ook op aangepast. Het aantal aanvragen is inderdaad substantieel toegenomen. In 2023 zijn 9.712 aanvragen voor reisdocumenten behandeld. In 2024 zijn er medio augustus al ruim 13.000 aanvragen geweest. Naar verwachting komt het aantal aanvragen op jaarbasis nog wat hoger uit dan het begrote aantal van 16.921. De afhandeling van de aanvragen kan goed worden opgevangen dankzij de capaciteitsuitbreiding en efficiencymaatregelen als het invoeren van een snelbalie en het actief benaderen van burgers waarvan reisdocumenten verlopen. Door het hogere aantal aanvragen verwachten we dat de legesinkomsten circa €100.000 hoger uitkomen. Met deze inkomsten kunnen de hogere kosten voor capaciteitsinzet worden gedekt. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Financiele aanpassingen
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 11.117 | 1.918 | 13.035 | 684 | 13.719 |
Baten | 1.880 | 105 | 1.985 | 106 | 2.091 |
Saldo | -9.237 | -1.813 | -11.050 | -578 | -11.628 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
AV middelen Raad | Lasten | 0 | 80 | 80 | 80 | 80 |
---|---|---|---|---|---|---|
Raadsinformatiesysteem | Lasten | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Wethouderspensioenen | Lasten | 525 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mijn Deventer.nl | Lasten | -40 | 0 | 0 | -135 | -135 |
Kabinetszaken | Lasten | 50 | 0 | 50 | 50 | 50 |
Paspoortpiek | Lasten | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 0 | 1 | -11 | -11 | -11 |
Totaal lasten | 685 | 131 | 169 | 34 | 34 |
Paspoortpiek | Baten | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Technische wijziging | Baten | 6 | 12 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 106 | 12 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -578 | -119 | -169 | -34 | -34 |
---|
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting | 125 | 1.361 | 1.486 | 0 | 1.486 |
Saldo | 125 | 1.361 | 1.486 | 0 | 1.486 |
Voorzieningen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 342 | 342 | 0 | 342 | |
Inkomsten | 426 | 426 | 525 | 951 | |
Saldo | 84 | 0 | 84 | 525 | 609 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Burger en bestuur | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 11.117 | 1.880 | -9.237 | |
3e kwartaalrapportage 2023 | 1.302 | 105 | -1.197 | ||
4e kwartaalrapportage 2023 | 558 | 0 | -558 | ||
1e kwartaalrapportage 2024 | 57 | 0 | -57 | ||
Totaal programma | 13.034 | 1.985 | -11.049 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Burger en bestuur | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 0 | 125 | 125 | |
3e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 907 | 907 | ||
4e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 454 | 454 | ||
Totaal programma | 0 | 1.486 | 1.486 | ||
Voorzieningen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Burger en bestuur | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 342 | 426 | 84 | |
Totaal programma | 342 | 426 | 84 |