Het bestuursakkoord "Met lef & liefde voor Deventer" spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is er op gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op ons financieel portaal zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap doen. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, gemeentelijke belastingen, ICT, facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. Continu innoveren is op alle percelen het uitgangspunt.
Meer informatie
Verzuim
Verzuim
Jaar | Ziekteverzuim in % | Meldingsfrequentie |
---|---|---|
2020 | 4,26% | 0,64 |
2021 | 4,85% | 0,72 |
2022 | 5,67% | 1,17 |
2023 | 4,92% | 1,08 |
Norm 2024 | 4,60% | 1,00 |
Q1 2024 t/m maart | 5,61% | 1,07 |
Q2 2024 t/m augustus | 5,20% | 0,79 |
Inhuur
Inhuur
Realisatie | Realisatie | Begroot | Prognose Q1 | |
Soort inhuur | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 |
Vaste formatie | 3.500 | 4.600 | 4.000 | 4.500 |
Vervanging ziekte/zwangerschap | 900 | 1.200 | 1.200 | |
Piekbelasting | 500 | 600 | 600 | |
Bewuste keuze flexibiliteit | 800 | 1.000 | 1.050 | |
Speciale projecten | 5.674 | 7.191 | 7.050 | |
Oekraïners | 463 | 684 | 600 | |
Boven formatie | 10.000 |
In de eerste kwartaalrapportage is de begrote inhuur bijgesteld op basis van de werkelijke realisatie 2023.
Het inhuurvolume blijft in 2024 op een vergelijkbaar niveau als 2023. De verwachte stijging van de inhuurkosten tot ca €16,6 miljoen is dan ook vrijwel volledig te verklaren door prijsstijgingen van gemiddeld 10%.
De meeste inhuur zit in fysieke projecten, beleidsadviseurs, opvang Oekrainers, toeslag kinderopvang, toegang sociaal domein jeugd, ICT functies en BOA's Toezicht.
Formatie en bezetting
Onderstaande tabel geeft de formatie, de bezetting en de vacatureruimte weer, exclusief boven formatieve medewerkers en medewerkers van het Deventer Groenbedrijf:
FTE | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | 1e kwartaalrapportage 2024 | 2e kwartaalrapportage 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Formatie | 747,16 | 832,40 | 885,37 | 921,61 | 953,28 |
Bezetting | 876,56 | 903,66 | |||
Vacatureruimte | 45,05 | 49,62 |
De formatie is sinds de eerste kwartaalrapportage met 31,67 fte toegenomen. De groei betreft vooral de formatie in het fysieke domein: gebiedsontwikkeling, stedenbouw, GEO-informatievoorziening en technisch en fysiek beheer leefomgeving. Hierbij is in een aantal gevallen langdurige inhuur omgezet in ambtelijke formatie. Ook de capaciteit voor communicatie netcongestie en energietransitie is toegenomen en bij het Budget Advies Bureau is vooral tijdelijke formatie opgenomen of verlengd voor het uitvoeringsplan preventie en vroegsignalering, Deventer helpt isoleren, het meldpunt toeslagen en de kinderopvangtoeslag.
Diversiteit en inclusiviteit
|
|
---|
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Digitaal en datagedreven werken
We werken datagedreven en met een eigentijdse informatievoorziening en voldoen voor minimaal 95% aan de BIO (Baseline Informatieveiligheid Overheid).
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Solide en betrouwbare bedrijfsvoering
We voeren een solide en betrouwbare bedrijfsvoering, waarmee we voldoen aan wet- en regelgeving.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - De formatie van de organisatie is op sterkte en medewerkers zijn tevreden
We zoeken continue naar nieuwe mogelijkheden om personeel aan te trekken en zetten in op hun continue ontwikkeling, zodat ze met passie en plezier hun werk kunnen doen.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Reiskostenregeling | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
In de Voorjaarsnota 2023 is vanuit bestaande budgetruimte op het programma een tijdelijk budget beschikbaar gesteld voor een reiskostenregeling voor woon-werkverkeer voor medewerkers. Het budget wordt ingezet voor aanschaf OV-businesscards, voor een autovergoeding voor specifieke functionarissen en voor een eenmalige bijdrage aan de aanschaf van een fiets. Er is tot heden nog minder beroep gedaan op de OV-abonnementen dan vooraf was aangenomen. Aan het Lokaal Overleg wordt een aanpassing van de reiskostenregeling voorgelegd waarbij meer rekening wordt gehouden met de behoefte aan tegemoetkoming voor woon-werkverkeer. De kosten schuiven gedeeltelijk door naar 2025 en 2026. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Herschikking DOWR I budgetten | 0.4 Overhead | Herschikking | |
Vanaf 2024 is er een structurele vrijval van ICT middelen DOWR van €253.000 door vervallen van de licenties voor de applicaties Gidso en Mylex en de uitfasering van een aantal I-producten, systemen en diensten (WIM, HP en SoftwareOne). De vrijval van 2024 wordt overgeheveld om nadelen binnen de DOWR-samenwerking in 2025 en 2026 te kunnen dekken. Dit betreft bij DOWR-I loonkosten voor een integratieplatform en functioneel beheer sociaal domein (elk 1 fte) en kosten voor testen en software voor informatiebeveiliging. Bij DOWR FA betreft het eenmalige kosten voor de invoering van het nieuwe financieel systeem. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Aanschaf I pads | 0.4 Overhead | Herschikking | |
Om het digitaal vergaderen beter te faciliteren voeren we een regeling in waarbij functionarissen die veel vergaderen beschikking kunnen krijgen over een I-pad. De aanschafkosten voor circa 65 I-pads bedragen €46.000. De investeringskosten kunnen worden gedekt door inzet van de gereserveerde stelpost ICT-kosten op het programma Algemene dekkingsmiddelen. De jaarlijkse kapitaallasten, die ingaan per 2025 bedragen €12.000. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Roadmap ICT | 0.4 Overhead | Herschikking | |
In de meerjarige planning voor ICT-vervangingsinvesteringen vinden jaarlijks verschuivingen plaats in de zogenoemde roadmap ICT. Hierin worden keuzes gemaakt om investeringen te prioriteren en waar nodig of gewenst te verschuiven. In 2023 is deze Roadmap geactualiseerd. Dit leidt tot aanpassingen in de meerjarenbegroting, die per saldo neutraal zijn en binnen de reserve kapitaallasten ICT meerjarig worden verrekend. De kapitaallasten 2024 worden door deze aanpassingen met €438.476 verlaagd en gestort in de reserve. De aanpassing in 2025 en verder is verwerkt in de begrotingsvoorstellen 2025-2028. Het investeringsbedrag in 2024 wordt verlaagd van €2.699.204 naar €1.393.015. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Implementatie E suite | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
De implementatie van de E-suite wordt in 2024 in samenwerking met deelnemende gemeentes voorbereid door het inkoopcollectief Dimpact. De implementatie zal plaats vinden in 2025. Voor 2024 was hiervoor een budget gereserveerd van €930.000. De uitgaven verschuiven voor circa €900.000 naar 2025. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Gegevensfundament datagedreven werken | 0.4 Overhead | Knelpunt bestaand beleid | |
Voor het gegevensfundament datagedreven werken is een eenmalig budget van €1.524.000 en een structureel budget van €470.000. De verwachting is dat de incidentele uitgaven dit jaar op ongeveer €250.000 gaan uitkomen. Het merendeel van het budget (€ 1.274.000) zal overlopen naar 2025 omdat er in de initiële begroting uitgegaan is van live gang van het gegevensfundament in 2023, en migratie in 2024. Dat is echter niet reëel gebleken. Belangrijkste redenen zijn de vertraging in de realisatie van de startarchitectuur (door krapte op arbeidsmarkt) en het feit dat in de initiële planning in eerste instantie niet was voorzien dat er een Europese aanbesteding moest plaatsvinden. Daardoor vindt de aanbesteding in 2024 plaats en de implementatie in 2025. Van het structurele budget wordt in 2024 circa €250.000 niet besteed. Omdat het gegevensfundament in 2024 nog niet gerealiseerd is zullen de kosten voor licenties en verbruik nog niet in 2024 vallen. Bovendien zal naar verwachting uit de lopende werving per 1 januari 2025 een nieuwe functioneel beheerder starten. Kosten voor licenties, verbruik en formatie zijn er daardoor nog niet in 2024 maar in 2025. Door de vertraging en het uitvoeren van de Europese aanbesteding zijn wel extra projectmanagerskosten in 2024 gemaakt. Daarnaast vraagt de uitvoering van een pilot voor het datagedreven werken en verbeteren van de datakwaliteit meer doorlooptijd en extra externe inzet die zal doorlopen in het eerste kwartaal van 2025. Ten slotte zijn er kosten voor het vervangen van de huidige webapplicatie voor datagedreven werken voor het team Kennis & Verkenning. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Inrichting CIO bureau | 0.4 Overhead | Herschikking | |
Vanaf 1 september wordt het CIO-bureau als nieuw team ingericht. Hierin worden functies op het gebied van data-analyse, GEO-informatie, privacy en gegevensbescherming en informatiemanagement overgedragen vanuit bestaande teams. De formatie wordt uitgebreid met 0,444 fte managementondersteuning. Dekking binnen de gemeentelijke loonsom. Voor de uitbreiding met 1,0 fte kwaliteitsmedewerker documentaire informatievoorziening wordt budget, voorheen benut voor uitbesteding omgezet in loonsom. In de Voorjaarsnota is vanaf 2025 budget beschikbaar gesteld voor uitbreiding van 0,35 fte strategisch informatiemanager en 0,5 fte Concern Information Security Officer. Hiervoor is in 2024 incidentele dekking gevonden binnen de loonsom voor invulling vanaf medio 2024. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Procesanalist | 0.4 Overhead | Budgetoverheveling | |
Voor 2024 is een eenmalig bedrag begroot van €102.000 voor een procesanalist. Voorstel is dit bedrag over te hevelen naar 2025 en in te zetten voor de organisatie-ontwikkeling in 2025. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Digiwerkt | 0.4 Overhead | Herschikking | |
Archiefwerkzaamheden voorheen uitbesteed aan Konnected, worden vanaf 2024 door eigen personeel uitgevoerd. Het structureel beschikbare budget wordt voor €145.000 ingezet voor apparaatskosten, vanaf 2025 structureel €233.000 (2,78 fte). Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Financiële aanpassingen
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 46.955 | 3.668 | 50.623 | -3.414 | 47.209 |
Baten | 9.537 | 1.227 | 10.764 | 30 | 10.794 |
Saldo | -37.418 | -2.441 | -39.859 | 3.444 | -36.415 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Reiskostenregeling | Lasten | -125 | 25 | 100 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Herschikking DOWR I budgetten | Lasten | -253 | 181 | 72 | 0 | 0 |
Aanschaf I pads | Lasten | 0 | 12 | 12 | 12 | 12 |
Roadmap ICT | Lasten | -438 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Implementatie E suite | Lasten | -900 | 900 | 0 | 0 | 0 |
Gegevensfundament datagedreven werken | Lasten | -1.524 | 1.274 | 0 | 0 | 0 |
Procesanalist | Lasten | -102 | 102 | 0 | 0 | 0 |
Digiwerkt | Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | -71 | 248 | 21 | 21 | 21 |
Totaal lasten | -3.413 | 2.742 | 205 | 33 | 33 |
Technische wijziging | Baten | 30 | 1 | 1 | 1 | 1 |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal baten | 30 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Saldo | 3.443 | -2.741 | -204 | -32 | -32 |
---|
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 1.287 | 42 | 1.329 | 1.880 | 3.209 |
Putting | 1.590 | 2.957 | 4.547 | -1.213 | 3.334 |
Saldo | 303 | 2.915 | 3.218 | -3.092 | 125 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 1.095 | 1.507 | 2.601 | -1.129 | 1.472 |
Inkomsten | 0 | -131 | -131 | 131 | 0 |
Saldo | -1.095 | -1.638 | -2.733 | 1.260 | -1.472 |
Standenregister
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 46.955 | 9.537 | -37.418 | |
3e kwartaalrapportage 2023 | 1.162 | 501 | -661 | ||
4e kwartaalrapportage 2023 | 2.489 | 610 | -1.879 | ||
Ambtelijke wijziging | -278 | 0 | 278 | ||
1e kwartaalrapportage 2024 | 295 | 116 | -179 | ||
Totaal programma | 50.623 | 10.764 | -39.859 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 1.287 | 1.590 | 303 | |
3e kwartaalrapportage 2023 | 42 | 904 | 862 | ||
4e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 2.065 | 2.065 | ||
1e kwartaalrapportage 2024 | 0 | -13 | -13 | ||
Totaal programma | 1.329 | 4.546 | 3.217 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 1.095 | 0 | -1.095 | |
4e kwartaalrapportage 2023 | 1.507 | -131 | -1.638 | ||
Totaal programma | 2.602 | -131 | -2.733 |
2e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
ICT - Roadmap | 0.4 | Op koers | ||||
Toekomst gericht werken | 0.4 | Op koers |