Het programma omvat 2 onderdelen:
- 4a. De zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid;
- 4b. De transitie naar een fossiel vrije en klimaatneutrale energievoorziening.
4a. Milieu en duurzaamheid
In 2024 staan we voor grote duurzaamheidsopgaven: de aarde warmt op, de biodiversiteit neemt drastisch af en de leefomgeving van mensen overal ter wereld staat onder druk. Dit is grotendeels het gevolg van menselijk gedrag en de hoeveelheid grondstoffen die we gebruiken voor producten, diensten energie en voeding – de milieudruk die daarmee gepaard gaat over schrijdt stelselmatig de grenzen van wat de aarde aankan.
Het programma Milieu & Duurzaamheid heeft zich daarom ook in de afgelopen jaren ontwikkeld van een -traditionele - sectorale bescherming van het milieu naar een meer integrale bescherming. Vanuit de traditionele milieuaspecten zoals bodem, geluid, lucht, geur, trillingen, energieverbruik, veiligheid en natuur, naar een uitgebreider en integraal advies op het gebied van “duurzaamheid”. Dit begrip is niet meer weg te denken in het programma en het gemeentelijk beleid.
Een belangrijk aspect dat steeds meer aandacht krijgt is hoe we ervoor kunnen zorgen dat ons land bij geopolitieke verschuivingen minder afhankelijk is van andere landen voor de levering van grondstoffen. Daarvoor is de omslag naar een 'circulaire economie' nodig. Hierbij gaat het erom om via het grondstoffengebruik bij te dragen aan de klimaatopgave, de biodiversiteitsopgave, het creëren van een schoon milieu en een veilige en schone leefomgeving en het bijdragen aan de leveringszekerheid van grondstoffen. In een circulaire economie zijn vrijwel alleen herbruikbare primaire, secundaire en duurzame biogrondstoffen in omloop. Producten worden binnen gesloten kringlopen geproduceerd, gedistribueerd en geconsumeerd. Zodoende wordt de waarde van grondstoffen, materialen en producten zo lang mogelijk behouden, waardoor er bijna geen afval meer is.
Een goede ontwikkeling is dat wij - steeds meer en in een eerder stadium – worden betrokken bij de verschillende plannen, gebiedsontwikkelingen en ambities. De centrale vraag daarbij is – naast advies over de bescherming tegen de milieugevolgen, ook vaak “hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit plan duurzamer kan”? Wat zijn de juridische (on) mogelijkheden, hoe kunnen we inwoners, bedrijven en ontwikkelaars stimuleren om te kiezen voor duurzamere alternatieven, zonder dat we ze belemmeren en te veel regels opleggen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat initiatieven “groener” kunnen? Er wordt van ons verwacht dat we samen met de verschillende vakafdelingen (groen, bouwen, beheer openbare ruimte, economie, mobiliteit, klimaatadaptatie, om er maar paar te noemen) invulling geven aan wat er nu wordt verstaan onder “duurzaam” en “circulair”. Op de verschillende terreinen gebeurt er onder de noemer van deze begrippen al heel veel. Met de vakafdelingen werken we in 2024 naar een verdere uitwerking van het op te stellen/opgestelde "duurzaamheidskader".
Dit alles doen we in samenwerking met veel partijen, intern en extern. We werken nauw samen met onze verbonden partijen: de Omgevingsdienst IJsselland en Circulus. Daarnaast voeren we ook werkzaamheden uit in samenwerking met de Stichting Ulebelt, het Duurzaamheidscentrum, vrijwilligers en bedrijven.
4b. Energietransitie
Het programma omvat de overgang naar een toekomstbestendige, fossielvrije en klimaatneutrale energievoorziening in Deventer. De belangrijkste onderdelen in deze transitie zijn het verlagen van het fossiele energieverbruik en het vergroten van de lokale duurzame opwek van energie. Hiermee wordt de CO2-uitstoot door de energievoorziening gereduceerd en wordt bijgedragen aan het beperken van de klimaatverandering.
Randvoorwaardelijk voor de energietransitie is een toekomstbestendige energie-infrastructuur. Daarbij gaat het o.a. om voldoende netcapaciteit, een goede netinpassing, slim koppelen van vraag en aanbod van energie en energieopslag.
De opgave van een toekomstbestendige energievoorzieningen is breder dan alleen een klimaatthema. Het gaat ook om de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid van de energievoorziening voor bewoners, bedrijven en mobiliteit. Daarmee is energietransitie ook een maatschappelijke en economische factor van belang. Dit geldt voor bestaande woon- en werkgebieden en nadrukkelijk ook bij nieuwe ontwikkelingen zoals nieuwbouw en de transitie in het landelijk gebied. Dat maakt dat het programma energietransitie is verweven met de andere programma’s. De doelstellingen kunnen alleen worden gerealiseerd samen met bewoners, bedrijven en onze gebiedspartners.
Betrokkenheid en participatie van bewoners en andere belanghebbenden in de energietransitie is daarmee essentieel.
De doelstellingen en activiteiten in het programma worden in grote mate bepaald door de verplichtingen uit het Klimaatakkoord, Klimaatwet en de RES West-Overijssel. Deze worden in de Deventer context en in samenhang met andere opgaven opgepakt. Dit is uitgewerkt in het Energieplan Deventer dat in 2023 is geactualiseerd maar kon nog niet worden verwerkt in deze begroting.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - B: Energieverbruik en - voorziening bedrijventerreinen
Bedrijven helpen om hun gebouwen en bedrijfsvoering te verduurzamen: besparen gebruik (fossiele) energie, duurzaam verwarmen, zelf energie opwekken. Samenwerken tussen bedrijven voor realisatie en uitwisseling van energie is belangrijk aandachtspunt. Dit draagt bij aan de CO2-reductie doelstellingen en een toekomstbestendige betrouwbare energievoorziening voor bedrijven.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - B: Langetermijnstrategie grootschalige opwek duurzame energie
Een langetermijnstrategie voor de grootschalige opwek van duurzame elektriciteit en alternatieve bronnen voor aardgas. Dit draagt bij aan lokale productie en gebruik van duurzame energie en daarmee aan de CO2-reductie doelstellingen.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Voor windenergie wordt binnen de mogelijkheden van het nieuwe provinciale beleid gezocht naar sturingsmogelijkheden via programmeringsafspraken.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Het nieuwe provinciale zonbeleid heeft tot onduidelijkheid en vertraging geleid. De drie initiatieven voor zonneweides vallen onder de overgangsregeling van de provincie waardoor er geen provinciale belemmeringen (meer) zijn. Grote zonneweides zijn niet meer mogelijk.Start gemaakt met de realisatie van de top 4 van het onderzoek solar carports.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Concretisering van het RES-bod (212 GWh) in de vorm van wind- en zonne-energie heeft vertraging opgelopen door het nieuwe provinciale beleid. Ook het opstellen RES 2.0 is hierdoor vertraagd. Verwachting is dat de besluitvorming van de RES 2.0 in Q3/Q4 2024 zal plaats vinden.Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - A: Doorgaande verbetering duurzaamheid en het verminderen van milieugevolgen - Sustainable Development Goal 11: duurzame steden
Doorgaande verbetering van duurzaamheid in de hele gemeente. Duurzaamheid speelt op allerlei terreinen; bij groen- en waterstructuren, bouwen, mobiliteit, binnen de maak- en kenniseconomie, bedrijventerreinen, binnen droge en natte ecologische verbindingszones.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Op de verschillende vak terreinen gebeurt er onder de noemer van het begrip “duurzaamheid” al heel veel. Deze activiteiten worden steeds zichtbaarder, concreter en verder uitgewerkt in een gemeentebreed “Handelingskader voor duurzaamheid”. Een praktisch toepasbaar document met voorbeelden, adviezen, informatie en richtlijnen hoe de begrippen “duurzaamheid en milieu” binnen de verschillende beleidsterreinen echt vorm hebben gekregen en hoe we hierin gezamenlijk doelen kunnen bereiken.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Het betreft hier veelal taken die uitgevoerd worden door stichting Ulebelt.Doelstelling - A: Gezonde leefbare toekomstbestendige stad - Sustainable Development Goal 9: duurzame industrie
Het doel van de huidige milieuregelgeving is het terugdringen van de milieugevolgen, met name op de aspecten geluid, luchtkwaliteit, geuroverlast, bodemverontreinigng en energiegebruik. Vaak is deze bescherming nog sectoraal, maar we werken naar een steeds meer integrale bescherming, die vanaf 1 januari 2024 wettelijk is vastgelegd in de nieuwe Omgevingswet. Het begrip omgevingswaarde speelt een belangrijke rol in de Omgevingswet, die doorvertaald moeten worden in de Omgevingsvisie. Vooruitlopen hierop brengen we beleid en waarden in kaart. Door de integraliteit gaat het om het afwegen van alle belangen en waarden die in de fysieke leefomgeving een rol spelen, het gaat over de wijze waarop we al die belangen laten meewegen in het proces. Het gaat over duurzame, ecologische, ruimtelijke, economische, sociale, financiële, klimaat, of energietransitie belangen. Hoe zorgen we er met elkaar voor dat al deze – tegenstrijdige - belangen voldoende tot zijn recht komen. En hoe zorgen we ervoor dat we hierin initiatieven van bewoners en bedrijven voldoende kunnen ondersteunen.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Opgenomen in de voorjaarsnota, datagedreven werken.Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Van de gemeente wordt een actieve bijdrage verwacht, hiervoor zijn ook Spuksubsidies ontvangen voor onderzoek naar het terugdringen van overlast door houtstook.Doelstelling - A: Zorgvuldig omgaan met grondstoffen, circulariteit bevorderen - Sustainable Development Goal 12: verantwoorde consumptie
Er is steeds meer noodzaak aanwezig om zorgvuldiger om te gaan met grondstoffen. Veel grondstoffen zijn kostbaar en – uiteindelijk – schaars. De gestelde doelstellingen zijn om 50% circulair te zijn in 2030 en om volledig (100%) circulair te zijn in 2050. We dienen de transitie naar een circulaire samenleving te versnellen. Het gaat om het op- en ombouwen naar een circulaire economie.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - A: Biodiversiteit en ecologie - Sustainable Development Goal 15: leven op het land
De maatschappelijke roep om het behoud en herstel van biodiversiteit groeit. De inwoners van gemeente Deventer verwachten dat hier meer aandacht aangegeven wordt. Dit maakt dat het nodig is om de waardevolle gebieden goed in kaart te hebben en te beheren. Daarbij dient een beleidskader en waarden vastgesteld te worden voor gezonde ecosystemen en biodiversiteit. Er is een steeds grotere vraag naar de inzet van de functie van de stadsecoloog, hiervoor is de formatieruimte in 2023 uitgebreid met een 2e ecoloog.
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Bij de motie 12 juli 2023 (P 4-2 GL0 zijn middelen beschikbaar gesteld om in kaart te brengen welke waardevolle ecologische kwaliteiten/gebieden er in Deventer zijn, wat er nodig en wenselijk is om deze te behouden en te versterken en/of uit te breiden en dit terug te laten komen in een beleidskader waarin aangegeven wordt wat en welke gevolgen dit heeft voor de bestaande beleidsplannen over groen, leefomgeving en natuur en voor de (te actualiseren) Omgevingsvisie.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Het onderzoek Berm in bloei is gestart. Bij de tweede kwartaalrapportage 2024 willen we de raad hierover informeren.Doelstelling - B: Informeren en samenwerken met bewoners en bedrijven/organisaties
Informeren van en samenwerken met bewoners en bedrijven/organisaties bij het vormgeven en invullen van de energietransitie in Deventer. Dit draagt bij aan een gevoelde gezamenlijke verantwoordelijkheid en goede democratische besluitvorming ten aanzien van de energietransitie.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Historie
Doelstelling - B: Bewoners helpen hun woning te verduurzamen
Bewoners helpen hun woning te verduurzamen: besparen gebruik (fossiele) energie, duurzaam verwarmen, zelf energie opwekken. De betaalbaarheid van de energierekening/woonlasten is belangrijk aandachtpunt. Dit draagt bij aan de CO2-reductie doelstellingen en een toekomstbestendige betaalbare energievoorziening.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2024
Zie leidraad grote projecten Slim Warmtenet ZandweerdToelichting
Historie
Toelichting
Historie
- inzet energiecoaches, minimaal 1000 huisbezoeken per jaar
- organiseren (buurt)gerichte collectieve (inkoop)acties
- energie klussendiensten
- ondersteuning bij aanvragen subsidies en/of financiering
- ondersteuning particuliere verhuurders
- ondersteuning van VVe's
- natuurvriendelijk isoleren (SMP)
Toelichting
Historie
Doelstelling - B: Meten en monitoren
Meten en monitoren resultaten van het Energieplan, klimaatambities en de hoeveelheid bespaarde CO2-uitstoot.
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Omgevingsdienst IJsselland | 7.4 Milieubeheer | Autonome afwijking | |
Bij de 1e kwartaalrapportage 2024 hebben wij u geïnformeerd over het nog vaststellen van de jaarrekening 2023 en de (ontwerp)begrotingswijziging 2024 door het Algemeen Bestuur (AB) Omgevingsdienst IJsselland (ODIJ) en de mogelijke financiële consequenties en dekking daarvan binnen het het programma Milieu en duurzaamheid. Op 11 juli 2024 heeft het AB de definitieve jaarrekening 2023, de (ontwerp)begrotingswijziging 2024 en de begroting 2025 vastgesteld. De bijdrage in de begroting 2025 wordt opgenomen bij de begrotingsbehandeling 2025. Voor de (vastgestelde) definitieve jaarrekening 2023 ontvangen wij een (te betalen) eindafrekening van €36.535 en voor de (ontwerp)begrotingswijziging 2024 wordt een extra bijdrage van €159.983 (waarvan €37.110 structureel) gevraagd. De totale bijdrage voor 2023 en 2024 bedraagt €196.518. Bij deze rapportage zouden wij er bij u op terugkomen of dekking van deze bijdragen binnen het programma Milieu en duurzaamheid mogelijk is. Dat blijkt en er blijft daarnaast financiële ruimte beschikbaar wanneer de 2e bestuursrapportage 2024 (najaar 2024) en de jaarrekening 2024 (voorjaar 2025) nadeliger uitvallen dan verwacht. Wij blijven de raad op de hoogte houden. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Subsidie Schone Luchtakkoord (SLA) | 7.4 Milieubeheer | Overige afwijking | |
In 2023 hadden wij vanuit ministerie Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (hierna RvO) een beschikking ontvangen ten behoeve van de regeling specifieke uitkering Schone Lucht Akkoord - Zero Emissie. Het betrof een subsidie om sensoren te plaatsen om luchtmetingen te verrichten; een zogenaamde nulmeting, voorafgaand aan het invoeren de Zero-emissiezone in de binnenstad. Bij de derde kwartaalrapportage 2023 hebben wij u gemeld dat zero emissiezones pas vanaf 2025 kan worden aangemerkt en dat RvO ons heeft verzocht de subsidie terug te storten en in 2024 de subsidie opnieuw aan te vragen. Dat laatste hebben wij in het voorjaar 2024 gedaan en inmiddels hebben we de subsidiebeschikking van €100.000 ontvangen voor het project "Monitoren maatregelen luchtkwaliteit gemeente Deventer". Onderdeel van het pakket aan maatregelen zijn het invoeren van een zero-emissie zone in de binnenstad in 2025 en het project 'houtstook communicatie – werken aan betere luchtkwaliteit en gezondheidswinst'. De looptijd van het project is 01-01-2024 tot en met 31-12-2026. Het project wordt uitgevoerd in de jaren 2024, 2025 en 2026. De totale kosten worden geraamd op €200.000. Minus de verkregen subsidie van €100.000 bedragen de eigen kosten €100.000. Hiervoor is dekking binnen het eigen programma voorzien. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Netcongestie | 7.4 Milieubeheer | Risico | |
Voor aanpak netcongestie problematiek is bij de Voorjaarsnota 2024 een bedrag toegekend van €1.590.00 (interne capaciteit €1.340.000, kosten diensten derden €250.000) voor 2025. Het college van B&W heeft besloten dat de gemeente alles in het werk gaat stellen om de aanpak van nestcongestie, binnen de gemeentelijke mogelijkheden, zo snel mogelijk te laten verlopen. Derhalve worden in 2024 ook reeds werkzaamheden verricht. Dit betreft voornamelijk interne capaciteit voor technische inzet, communicatie en juridische inzet. Denk bijvoorbeeld aan het vestigen van het voorkeursrecht Baarlerhoek. Voor deze werkzaamheden is binnen het programma geen dekking en er wordt derhalve een beroep gedaan op de algemene middelen. Dit wordt nu als risico in de tweede kwartaalrapportage gemeld. In de derde kwartaalrapportage zal dit concreet worden gemaakt. Tevens zal er een collegevoorstel en een raadmededeling worden opgesteld. Hierbij zal ook de begroting worden aangepast. Er wordt ook nader gekeken naar dekkingsmogelijkheden vanuit andere bronnen dan de algemene middelen, bijvoorbeeld nog ter beschikking te stellen CDOKE middelen uit van het Rijk. Indien deze worden toegekend, dan wordt dit in mindering gebracht. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing |
Financiële aanpassingen
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 22.038 | 7.876 | 29.914 | 20 | 29.934 |
Baten | 16.535 | 6.416 | 22.951 | 20 | 22.971 |
Saldo | -5.504 | -1.460 | -6.963 | 0 | -6.963 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Subsidie Schone Luchtakkoord (SLA) | Lasten | 20 | 40 | 40 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal lasten | 20 | 40 | 40 | 0 | 0 |
Subsidie Schone Luchtakkoord (SLA) | Baten | 20 | 40 | 40 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal baten | 20 | 40 | 40 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 22 | 50 | 72 | 0 | 72 |
Putting | 1.384 | 1.372 | 2.756 | 0 | 2.756 |
Saldo | 1.362 | 1.322 | 2.684 | 0 | 2.684 |
Standenregister
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Milieu en duurzaamheid | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 22.038 | 16.535 | -5.503 | |
3e kwartaalrapportage 2023 | 3.650 | 3.300 | -350 | ||
4e kwartaalrapportage 2023 | 2.650 | 1.700 | -950 | ||
1e kwartaalrapportage 2024 | 1.314 | 1.155 | -159 | ||
Totaal programma | 29.652 | 22.690 | -6.962 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Milieu en duurzaamheid | Meerjarenbegroting 2024-2027 | 22 | 1.384 | 1.362 | |
3e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 260 | 260 | ||
4e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 950 | 950 | ||
1e kwartaalrapportage 2024 | 50 | 162 | 112 | ||
Totaal programma | 72 | 2.756 | 2.684 |
2e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Slim Warmtenet | 7.4 Milieubeheer | Behoeft aandacht | Zie voor een verdere toelichting de leidraad grote projecten waar Slim Warmtenet Zandweerd is opgenomen. | |||